Review: Velo Vrouwen, de gids voor vrouwen met een passie voor fietsen.
12 augustus 2023

Er zijn steeds meer boeken en gidsen te vinden over vrouwen die een passie hebben voor fietsen. Dat snap ik heel goed, want niet voor niks ben ik begonnen met Fietsvrouwen en groeit ons platform. Ook in België is er een mooi platform opgericht. Dit is opgericht door Elke en zij hebben zelfs al een boek uitgebracht! Hij lag al even op de plank, maar eindelijk is het zover: mijn review over Velo Vrouwen lees je in dit artikel. Lees je mee?

Je koopt het boek onder andere bij Bol.com*

Velo Vrouwen - de gids voor vrouwen met een passie voor fietsen.

Velo Vrouwen

Inhoudsopgave Velo Vrouwen

Het was ergens vorig jaar dat ik het boek ontdekte. Direct was ik geïnteresseerd, want hoe tof dat er steeds meer mensen druk bezig zijn met het vrouwenwielrennen voor dames die vooral voor hun plezier aan het fietsen zijn? The Women Peloton is in 2021 opgericht - hetzelfde jaar dat ik voor Fietsvrouwen het merkrecht aan heb gevraagd - door Elke Bleyaert, Jasper Stuyven (ja, die profwielrenner) en bike fitter Joris Verreydt. Samen met hun team aan experts hebben ze de tips en tricks samengebundeld in deze gids.

Wat kun je verwachten in het boek?

De inhoudsopgave verklapt het logischerwijs al, maar in het boek van Elke Bleyaert vind je diverse onderwerpen die ook vaak ter sprake komen in de Fietsvrouwen community.

1. Fiets en Materiaal
  2. Training
  3. Mindset
  4. Voeding
  5. Het vrouwen lichaam

Bovenstaande vijf punten zijn de hoofdonderwerpen waar Elke samen met haar team aan experts uitgebreid op in gaat. In het begin zie je een goede uitleg over het verschil in soorten frames, een aero of een endurance frame. Voor wie is welk type frame geschikt en waarom? Maar ook, heb je een vrouwenframe nodig? (nee) Daarnaast zie je ook een stuk over de fietspositie en gaan de dames uitgebreid in op het onderwerp zadelpijn. Wel/niet scheren of epileren, drukklachten, zwellingen. Het wordt behandeld door experts!

Tip: Hou de blog + evenementen kalender in de gaten, binnenkort hebben we de plek voor 8-10 vrouwen uit regio Rotterdam om SQLab zadels te testen bij One Way!

Bij het onderdeel Fietsmechaniek staan ook duidelijk alle termen van een fiets afgebeeld, super handig als je een keer naar de fietsenzaak wil en uit wil leggen wat er aan de hand is. Door deze afbeelding weet je precies waar je het over hebt!

Trainingen

We weten allemaal dat gericht trainen de manier is om gericht beter te worden. In het boek gaan ze hier ook dieper op in. Wat zijn je zones? Wat is een anaerobe training en aerobe training? Hoe bouw je je trainingsschema op en wat zijn de voordelen van een jaarplan? Daarbij gaan ze uitgebreid in op het onderwerp (duur)sporten en je menstruatie cyclus. Ook bij Fietsvrouwen zul je daar binnenkort meer over lezen door de hulp van expert Lenneke Corsten.

Conclusie

Ik vind het mooi om te lezen hoe er uitgebreid aandacht wordt besteed aan de veel voorkomende onderwerpen waar vrouwen tegenaan lopen. Het zijn eigenlijk de onderwerpen waar wij met Fietsvrouwen op focussen en nog meer op gaan focussen. Het boek vind ik heel fijn weglezen. Je merkt wel dat het boek is geschreven in het Vlaams, maar zelf heb ik daar geen last van.  De onderwerpen worden goed uitgelegd. Het is een boek wat je makkelijk en fijn wegleest tijdens je vakantie, of als het straks weer herfst is en je meer kennis wil opdoen over je nieuwe passie.

Wat mij betreft is het zeker een aanrader om te lezen. Je vergroot je basiskennis over het fietsen gigantisch en zal daarmee met meer kennis op de fiets zitten! Naar mijn idee kan dat nooit kwaad, maar helpt het altijd.

In het boek staat ook veel over voeding en er staan meerdere lekkere recepten in. Ik weet in ieder geval dat ik heel binnenkort eens aan de slag ga met de haverkoeken.

Recept Women Peloton

Het boek van The Women Peloton is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com.* Als je via dat linkje shopt, krijgt Fietsvrouwen een kleine commissie, zonder dat jij daar iets extra's voor hoeft te doen. Zo help je ons aan onze Fietsvrouwen missie!

Laat je het weten als je het boek hebt gekocht? Onlangs hadden we ook een winactie met het boek. De winnares heeft het boek mogen ontvangen en we hopen snel haar bevindingen te horen over Velo Vrouwen!

Over de schrijver
Hi, ik ben Kirsten. Eigenaresse van Fietsvrouwen.cc. Sinds 2017 ben ik begonnen met wielrennen en deel ik mijn avonturen op de fiets. Momenteel woon ik in Overijssel met mijn vriend en fiets ik op een Scott Addict 10 en een Scott Contessa Gravel.