Review Schwalbe Pro One TLE 28 mm,  tubeless band voor de racefiets
13 juli 2023

Review Schwalbe Pro One TLE 28 mm, tubeless band voor de racefiets

Mijn Scott Addict 10 kreeg ik vorig jaar rond december en inmiddels heb ik er al fantastische avonturen mee beleefd. We zijn dit jaar al drie keer samen in Spanje geweest! De review over deze fijne fiets, welke ik rij met custom wielen van BikeWheels Goor, lees je binnnkort. Vandaag vertel ik je alles over de Schwalbe Pro One banden welke ik rij in 28 mm. Een wat bredere band dan we vroeger als normaal zagen. In dit artikel vertel ik je meer over deze band en hoe hij mij bevalt. Daarnaast heb ik laatst ook even een tijdje op een smallere band gefietst, waardoor ik nu heel goed de vergelijking kan maken en een conclusie kan trekken over de bredere banden en mijn voorkeur. Lees je mee?

Schwalbe racebanden

Tot vorig jaar was ik eigenlijk nooit super bewust bezig met mijn bandenkeuze. Ik had er immers nog veelte weinig kennis van en (fingers crossed) ook nog heel weinig bandenpech gehad waardoor ik ook nog niet echt vaak banden heb hoeven te vervangen. Doordat ik de afgelopen jaren meerdere keer van fiets ben gewisseld had ik ook nog nooit mijn buitenbanden zelf hoeven te vervangen. Inmiddels is mijn kennis met betrekking tot banden een stuk breder geworden. Na de gehele winter vooral kilometers op de gravelbike te hebben gemaakt en regelmatig workouts op Zwift te hebben gereden, heb ik ook al hele toffe avonturen beleefd op het asfalt. Dit doe ik sinds ik mijn Scott Addict 10 heb met de banden van Schwalbe, een van de partners van Fietsvrouwen en tevens het bedrijf waar ik sinds oktober 2022 parttime werk.

Schwalbe Pro One

Schwalbe Pro One

Zoals gezegd rij ik sinds mijn Scott Addict 10 met de Schwalbe Pro One TLE, 28 mm met een transparant skinwall. Net als bij mijn gravelbanden rij ik met een transparante of bronze zijkant. Dit is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar zelf vind ik dit heel mooi. Het geeft net een beetje extra aan de fiets!
Door de bruine zijkant is het bruine souplesse karkas mooi zichtbaar. Naast dat het er mooi uit ziet, geeft dit soepele karkas meer grip, comfort en een lagere rolweerstand.

De afgelopen jaren zie je de trends onder bredere banden steeds groter worden. Dit is om verschillende redenen, maar een ervan is dat je met tubeless en bredere banden, lager in bandenspanning kunt rijden. Dit geeft echt een enorm positief effect op je comfort.

Ik rij tubeless om lager in bandenspanning te kunnen rijden, maar ook omdat ik reumatische / artrose klachten in mijn vingers heb en hierdoor geen kracht heb in mijn handen. Tot nu toe gaat het eigenlijk super goed. In de 7 jaar dat ik nu wielren, heb ik nog maar 2x leg gereden. Tubeless is even uitvogelen in het begin, lees daarom hier het stappenplan, maar als je het onder de knie hebt is het super fijn. Ik kan het mij niet meer voorstellen om met binnenbandjes te rijden.

Wat doe jij eigenlijk met je kapotte binnenbanden? Wist je dat je deze bij je aangesloten fietsenzaak kunt inleveren en dat deze gebruikt wordt bij het recycling project van Schwalbe? Elke binnenband bestaat inmiddels uit 1/5 gerecycled materiaal.

Tubeless banden zijn in het begin wel moeilijker om op de velg te krijgen, dit komt doordat alles luchtdicht moet zijn en daarvoor moet hij strak om de velg. Dat is wel iets om even in je achterhoofd te houden bij het monteren, zeker voor de eerste montage.. Hiervoor zou je eventueel Schwalbe Easy Fit kunnen gebruiken.
Easy Fit is een zeep die de band makkelijker op de velg laat glijden. Daarbij heeft de Pro One een lip rond de hieldraad die de montage makkelijker maakt.

Schwalbe 28 mm

28 mm breed

Doordat de trend al even bezig is om steeds bredere banden te rijden wilde ik zelf ook ervaren hoe dat was. Vorig jaar was de 30 mm nog niet beschikbaar, maar ook die wil ik heel graag proberen. Voor mij nooit meer smaller dan 28 mm in ieder geval! Ik ben helemaal verkocht. Het geeft veel grip en vertrouwen in de bochten, het zorgt ervoor dat ik lager in bandenspanning kan rijden in combinatie met tubeless, waardoor ik enorm veel comfort ervaar.

Een paar maanden terug had ik een tijdelijk een leenwiel voor, omdat ik een nieuwe endcap nodig had voor mijn eigen wiel. Het leenwiel had een ouderwets 25 mm bandje en achter had ik natuurlijk gewoon mijn eigen custom wiel er nog in. Op dat moment kon ik heel goed vergelijken tussen de verschillende breedtes. Mijn voorwiel voelde die periode een stuk onstabieler, minder grip en het voelde wat zenuwachtiger dan ik heb met mijn 28 mm. Dat vond ik persoonlijk wel goed om te ervaren, want hierdoor weet ik: voor mij alleen nog de 28 mm of bredere bandjes 😉. De tour hoef ik er immers niet mee te winnen, haha.

Review Schwalbe Pro One TLE

Schwalbe Pro One TLE samenvatting

• De beste band voor je racefiets die Schwalbe ooit heeft ontwikkeld,
  • Heeft een Addix Race Compound, zorgt voor optimale rolweerstand en maximale grip
  • Door de souplesse constructie biedt deze band comfort en soepelheid tijdens het rijden
  • Door de V-Guard heeft de Schwalbe Pro One zeer goede lekbescherming
  • Veel verschillende maten: 25, 28, 30, 32, 34.
Over de schrijver
Hi, ik ben Kirsten. Eigenaresse van Fietsvrouwen.cc. Sinds 2017 ben ik begonnen met wielrennen en deel ik mijn avonturen op de fiets. Momenteel woon ik in Overijssel met mijn vriend en fiets ik op een Scott Addict 10 en een Scott Contessa Gravel.